.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ازجمله مشکلات کشور بحث قانون گریزی است
مهندس میرحسین موسوی با اشاره به برخی اعتراضات و توهین های صورت گرفته در حین سخنرانی رییس جمهور در اجلاس دیروز ژنو گفت: تکرار مساله، کیفیت جمهوری اسلامی و همه ایرانیان را مورد تهدید قرار می دهد.
ازجمله مشکلات کشور بحث قانون گریزی است

مهندس میرحسین موسوی با اشاره به برخی اعتراضات و توهین های صورت گرفته در حین سخنرانی رییس جمهور در اجلاس دیروز ژنو گفت: تکرار مساله، کیفیت جمهوری اسلامی و همه ایرانیان را مورد تهدید قرار می دهد.

به گزارش شمال نیوز به نقل از قلم نیوز، نخست وزیر دوران دفاع مقدس در جمع مشتاق دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان حاضر شد و در پاسخ به سوالی درباره اجلاس دیروز ژنو و برخی توهین های صورت گرفته بر ضد رییس جمهور کشورمان در این اجلاس گفت: من برای پاسخ به این سوال ابتدا خاطره ای را بیان می کنم. زمانی که من وزیر خارجه و در کابینه آیت الله مهدوی کنی بودم، قرار شد بنده به عنوان نماینده ای از ایران به سازمان ملل بروم. به همین جهت خدمت حضرت امام(ره) رفتم و مساله را برای ایشان شرح دادم، ایشان گفتند خوب است ولی فکر نمی کنید ممکن است اتفاقی بیفتد؟ مثلا هواپیمای شما را توقیف کنند؟ من پاسخ دادم که خیر. ذهن موشکاف امام (ره) به سمت برخی مشکلات احتمالی رفت و مثلا گفتند که فرض کنید زمانی که پشت تریبون سازمان ملل هستید، برق یا میکروفن شما را قطع کنند، آن وقت چه عکس العملی نشان خواهید داد؟ این نشان دهنده تیزبینی حضرت امام (ره) بود که تلاش می کردند همه جوانب امر و مشکلات احتمالی را در نظر بگیرند و پیش بینی کنند.

وی با بیان اینکه رییس جمهور کشور ما نماد ملت ما در خارج است و برخوردهایی که دیروز در آن اجلاس شد، هر کسی را در این کشور آزرده می کند ادامه داد: اما باید از مشاورانی که به رییس جمهور این مشورت را نمی دهند که ممکن است چه اتفاقی در آنجا بیفتد، سوال کنیم تا دیگر این طور مورد بحث و توهین های مختلف قرار نگیریم؛ بنابراین باید بتوانیم این دو مساله را از هم تفکیک کنیم.

موسوی با اشاره به اینکه باید از دو زاویه به اجلاس دیروز نگاه کرد، افزود: از طرفی به کسانی که به رییس جمهور کشور ما توهین کرده اند، معترضیم اما از سوی دیگر نمی توانیم با صرف گفتن کلمات حماسی، مساله را بپوشانیم و نادیده بگیریم.

نخست وزیر دوران دفاع مقدس در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره لزوم پاسخگو بودن مسوولان و ارتباط بین ارکان مختلف کشور اظهار کرد: تک تک ارکان جمهوری اسلامی، قدرت مشروطی دارند که مشروط بودن این قدرت مساله بدی هم نیست. بحث بر سر این است که آیا یک تعامل خوب در کشور برای همیاری و همکاری در میان این ارکان وجود دارد یا خیر که در این راه وظیفه رییس جمهور بسیار زیاد است چرا که رییس جمهور در امور اجرایی کشور قدرت بسیار زیادی دارد.

موسوی با طرح این پرسش که آیا دولت از این قدرت خود به نحو مناسب بهره برداری می کند یا نه؟ تصریح کرد: یکی از دلایل حضور من در صحنه انتخابات همین مساله است و معتقدم دولت از این قدرت به خوبی استفاده نمی کند. از جمله مشکلات کشور در این زمینه بحث قانون گریزی است. مقررات دولت باید به اطلاع رییس مجلس برسد تا مغایر قوانین کشور نباشد. امروز بین دولت و مجلس در این زمینه مقابله ای را می بینیم و مشکل ما همین مسایل است.

وی با بیان اینکه استفاده خوب از اختیارات ارکان مختلف، بسیار مهم است و رییس جمهور در این راستا می تواند بسیار موثر باشد گفت: اگر ارکان مختلف کشور به خوبی با هم همکاری کنند بخش قابل توجهی از مشکلات حل خواهد شد ولی در نتیجه عدم این همکاری و هماهنگی، مشکلاتی را شاهد هستیم مثلا لایحه مربوط به چند همسری موسوم به لایحه خانواده به مجلس ارایه شد که بعد از اعتراضات وسیع، جریان تصویب این لایحه متوقف شد و قوه قضاییه هم در این زمینه معترض شد که چرا در لایحه دست برده شده است.

وی در ادامه در پاسخ به سوالات مطرح شده درباره مشکلات اقلیت ها در کشور اظهار کرد: مهمترین واژه ای که امروز در رابطه با مسایل مختلف مطرح است، مساله کرامت انسانی صرف نظر از جنسیت، مذهب و قومیت است و در یکی از بندهای سند چشم انداز بیست ساله هم چنین بحثی را بدون هیچ پسوندی بیان و تاکید می کند.

موسوی با بیان این که مشکل ما در جمهوری اسلامی مشکل قانون اساسی و قواعد نیست بلکه نظریات و برداشت های شخصی از قوانین است افزود: اخیرا این مساله مطرح شده است که براساس مصوبه ای قصد دخالت در حوزه های علمیه اهل سنت را دارند. مگر از اول انقلاب مشکلی در این زمینه داشتیم؟ چرا باید همه چیز را امنیتی کنیم؟ و چرا مسایل را با گفت و گو حل نمی کنیم. چرا باید در امور مدرسه ای که تاکنون خوب و بی مساله پیش رفته است دخالت کنیم؟ ما باید زاویه دید خود ر اعوض کنیم زیرا قانون اساسی ما مشکلی در این زمینه ندارد.

وی تاکید کرد: چرا همه چیز را با دخالت های دولتی مشکل ساز و امنیتی کنیم؟ خود برادران متصدی و علمای اهل سنت می گویند مگر ما کاری بر عکس مصالح ملی و قوانین انجام داده و می دهیم که امروز در این امر حساس دخالت شود؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تنوع قومیتی در استان گلستان به طرحی درباره حل مشکلات مربوط به قومیت ها اشاره کرد و گفت: بنده اگر قولی بدهم تا حدی که مقدور باشد و امکان آن را داشته باشم، در راه تحقق آن پیش خواهم رفت. در زمینه قومیت ها به نظرم آمد که بتوانم کاری کنم تا این مساله تابع سلیقه دولت ها نباشد و بتوانیم از ظرفیت های قانون اساسی استفاده کنیم و طرحی بریزیم. این طرح، فعال کردن اصول فراموش شده قانون اساسی در مورد شوراهاست و این جزو برنامه های اساسی بنده در صورت رییس جمهور شدن است.

وی با تاکید بر گسترده بودن اختیارات شوراها در قانون اساسی کشور اظهار کرد: اصول مربوط به شوراها در قانون اساسی جبران کننده نظام فدرالیسم است که در کشور ما به وجود اقوام مختلف امکان پیاده کردن آن را نداریم و مخالف منافع ملی ماست. در عین حال توسیع اختیارات شوراها می تواند در زمینه حل برخی از مشکلات از راه تمرکز زدایی بسیار موثر باشد. رییس جمهور موظف است مدافع همه اصول قانون اساسی باشد و از این قوانین عدول نکند. یکی از شعارهای اساسی من، قانون است و رعایت این مساله را برای حیات کشور لازم می دانم.

وی اضافه کرد: یکی از راه های اساسی کوچک کردن دولت افزایش اختیارات شوراها در مناطق مختلف کشور است که بار دولت را نیز در زمینه های مختلف کمتر خواهد کرد. در عین حال یکی از راه های ورود قومیت ها و اقلیت ها به دولت و پست های مدیریتی کشور اهمیت دادن به اختیارات شوراها و اصول مربوطه در قانون اساسی است.

موسوی در ادامه در پاسخ به برخی انتقادات مطرح شده از بالا بودن نرخ بیکاری در کشور به ویژه در استان گلستان گفت: بالا بودن آمار بیکاری نه در راستای اندیشه های امام (ره) و اهداف جمهوری اسلامی و نه به مصلحت کشور است. ما میثاق بستیم که فرصت های برابر برای مردم ایجاد کنیم و هرآنچه مخالف این مساله باشد به معنی رانت خواری، پارتی بازی، ظلم و ضایع کردن حق مردم است. پس از این سخنان مهندس موسوی، دانشجویان، وی را تشویق کردند و شعار "موسوی ، موسوی حمایتت می کنیم" سردادند.

در این لحظه از مهندس موسوی برای ماندن در دانشگاه و ادامه جلسه پرسش و پاسخ تا بعد از نماز ظهر و عصر تقاضایی مطرح شد که مهندس موسوی ضمن عذرخواهی اظهار کرد: من برنامه های دیگری را در استان گلستان دارم و به دلیل فشرده بودن این برنامه ها از طولانی تر شدن این جلسه معذورم. من محیط های دانشجویی را پیوسته به هم می دانم و معتقدم بحث هایی که در اینجا مطرح می شود تکمیل کننده بحث های مطرح شده در دانشگاه ایلام و دانشگاه شهید چمران اهواز است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

مهد ي ز 2 ارديبهشت 1388
باسلام جناب آقاي موسوي اجلاسي مانندژنو بهترين ماكان براي ارسال نقطه نظرات يك كشوروملت به جهانيان است وهرچندسال يك بارپيش مي آيدحتي به قيمت جان اين دكتراحمدي نژاد درتمام دنيا بازتاب مثبتي داشت البته ازجنابعالي كه ازنظرتفكرات مشابه خاتمي وظلم پذيرهستيد اين محافظه كاري بعيدنيست حال اين خفت باانديشه امام پيوندزدن كاردرستي نيست ازاين نقاب ازچهره برداشتيدومشخص نوديد دست كمي ازمشاركت ومجاهدين نداريد ممنونم تامردم ازپشت نقاب مظلوم نما وعوامفريب شما چهره واقعيتان راببينند.
جواد 2 ارديبهشت 1388
آقای موسوی . برخی از حرفهای شما در مورد کنفرانس ژنو ، به معنی " خواهی نشوی رسوا ، همرنگ جماعت شو " میباشد و این گر چه از هواداران مشارکتی شما بعید نیست اما از شما چنین انتظاری نمی رود

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.128 seconds.